👈 Borensberg, Berg og Norsholm 👈
Trykk på bildene for å få de større!
Da var det å ta fatt på siste del av Göta kamalen,
og setter kursen mot Söderköping, en strekning på 90 kilometer.
Söderköping
Söderköping er en handels- og turistby,
en av Sveriges
eldste med godt bevart gatenett fra middelalderen med trange smug, brosteinsbelagte
gater og lave hus.
Mye av den eldre trehusbebyggelsen skriver seg fra anlegget
av Göta kanal.
Ved det sentrale Rådhustorget står byens rådhus fra 1777
og det
praktfulle Blomqvistska huset fra 1859.
Söderköpings bobilparkering, med 22 plasser (uten strøm),
ligger på sørsiden av kanalen med ca 500 meter til sentrum,
slusen og
gjestehavnens serviceanlegg.
Venter på tur oppover slusen |
Stort resteurantområdet ved slusen |
PÅ veg til slusen |
Båter som venter på tur |
Slusen i Söderköping har en fallhøyde på 2,4 meter |
Siste sluse står for døren en reise på 15 kilometer til Mem
Mem
Mem er
inngangsporten til Göta kanal fra Østersjøen.
Det er her kanaleventyret
begynner og båtføreren møter sin første sluse på kanalreisen.
For å sjekke
inn på Göta kanal legger du først til kai ved båten ved ventebrygga utenfor
og
går til sluseverten på Kanalkontoret.
I høysesongen er det mulig å kjøpe
kanalbillett på stedet ved innsjekking.
Vær oppmerksom
på at gjestehavnen ligger innenfor slusen
og at ventebrua utenfor er av en
enklere modell.
Det er dermed ikke tilgang til gjestehavnstjenesten før du
har sjekket inn i Göta kanal.
Det var her
i Mem hele kanalkonstruksjonen ble innviet i 1832 av kong Karl XIV
Johan.
Det vakre havnemagasinet er bevart og restaurert og huser i dag
kafé og herberge.
Siste sluse skal forseres før båten igjen får saltvann under kjølen |
Ingangen til Göta kanal |
Første eller siste sluse |
Ferdig etter å ha gått fra Gøteborg |
Sluseboligen |
Da var Göta kanalen kjørt, et fantastisk byggverk som det tok mange år å bygge.
Bobilparkeringer/stellplasser på nesten alle slusene.
Stort sett flotte sanitæranlegg med dusj på alle plassene vi har overnattet.
250 kilometer har blitt kjørt.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar