👈 Göta kanal 3 , Töreboda 👈
Trykk på bildene for å få de større!
Etter noen flotte dager i Töreboda tenkte vi å kjøre til Motala
å besøke stedene og slusene på vegen.
Dette er en stekning på totalt 12 mil.
Første stopp blir
Tåtorp
Slusen i Tåtorp regulerer vannstanden for kanalstrekningen til Hajstorp
og nivåforskjellen i slusen
varierer avhengig av vannstanden i innsjøen Viken.
Normalt er nivåforskjellen i
låsen 0,2 meter.
Slusen er den eneste på Västgöta-delen som betjenes manuelt.
I Tåtorp var det ingen bro over kanalen før i 1953
Slusen er den eneste på Västgöta-delen som betjenes manuelt.
I Tåtorp var det ingen bro over kanalen før i 1953
da den nåværende broen av
hollandsk type ble bygget.
Fra begynnelsen klarte en liten ferge å frakte
over vannet,
men den ble forlatt i 1933.
Etter det var eneste sjanse for
tørrskoet å krysse kanalen her å gå på sluseportene,
inntil kanalselskapet med
hjelp fra militæret kunne bygge den nåværende broen.
Tåtorp sluser |
Forsvik
Det var i
Forsvik byggingen av Göta kanal startet i 1811.
Slusen sto ferdig i 1813 og ble
innviet med stor pomp og pomp i oktober samme år.
Forsvik er også rikt på industriminner.
Her ble det bygget et støperi
for kanalbyggingen
og mange av jernbeslagene til kanalen ble støpt
her.
I havna nedstrøms slusen er det bygget en kran ved støperiet,
og inne i slusen
er det en støpejernsbro bygget i 1813.
Det er Sveriges første jerntrekkebro og
den er fortsatt brukbar.
Normalt i åpen stilling, men stenger fortsatt ved
spesielle anledninger.
Forsviks sluse er den største i Göta kanal.
Den rommer 1000 kubikkmeter vann,
mot vanlige 700 kubikkmeter.
Den har også den høyeste løftehøyden av enkeltslusene i hele kanalen, 3,5
meter.
Forsvik sluse |
Bobilparkering like ved kanalen |
Kanalens høyeste løftehøyde med enkeltsluse |
Støpejernsbro bygget i 1813 |
Forvik sluse |
Da kjører vi videre til Karlsborg en distanse på 11 kilometer.
Karlsborg
Karlsborg er ikke et klassisk
sluseområde fordi det ikke er sluse der.
Men det er inngangsporten inn til den vestlige delen av Göta kanal fra innsjøen Vättern.
Her er en livlig havn med flere ulike restauranter og overnattingssteder å velge mellom.
I sommerhalvåret arrangeres det også en lang rekke arrangementer i havna.
Men det er inngangsporten inn til den vestlige delen av Göta kanal fra innsjøen Vättern.
Her er en livlig havn med flere ulike restauranter og overnattingssteder å velge mellom.
I sommerhalvåret arrangeres det også en lang rekke arrangementer i havna.
Karlsborg festning er en av Sveriges største og best bevarte festninger.
Den ligger på en odde i Vättern som er Sveriges nest største innsjø,
der Göta kanal løper ut i innsjøen.
Anlegget ble påbegynt i 1819 som et resultat av en ny svensk forsvarsstrategi
etter tapet av Finland i 1809.
Festningen ble planlagt som en hel by,
og skulle foruten tropper kunne huse kongen, regjeringen, riksbanken og riksdagen i en krigssituasjon.
Det mest imponerende er den 678 meter lange forsvars- og kasernebygningen.
Byggeperioden var planlagt til ti år, men prosjektet tok i stedet 88 år.
Festningsanlegget ble ansett ferdig i 1907, men på grunn av den lange byggeperioden,
ble anlegget ikke fullført etter de opprinnelige planene, men justert hele tiden.
Karlsborg opphørte som krigsfestning i 1925.
En del av anlegget er i dag omgjort til festningsmuseum.
Begynnelsen på den 678 meter lange forsvars og kasene bygningen |
Inngang til festningen museeum |
Imponerende byggverk |
Bygning på hele 678 meter lang |
Flott sandstrand ved Vättern, men forferdelig langgrundt |
Diana |
M/S Diana er det yngste av rederiets 3 skip,
bygget ved Finnboda-verftet utenfor Stockholm og sjøsatt i 1931.
bygget ved Finnboda-verftet utenfor Stockholm og sjøsatt i 1931.
Det er
25 lugarer fordelt på tre dekk.
Spisestuen og salongen finner du på
shelterdekket
og brodekket tilbyr et overbygd akterdekk med perfekt utsikt.
M/S Diana går gjennom gjestehavnen |
Broen går opp mens Diana går gjennom broen og på veg til Forsvik sluse. |
Etter å ha sett M/S Diana gå forbi var det å sette seg i bilen til neste
destinasjon som var slusene i Borenshult.
En distanse på knappe 90 kilometer.
Borenshult
Borenshults slusetrapp er kanalens nest største med 5 sluser
og en nivåforskjell på 15,3 meter og er et svært populært reisemål i Motala.
I sluseområdet er det en populær iskiosk og en restaurant
rett over slusetrappa.
Her går broen til siden for passering. |
Ikke mye klaring |
M/S Wilhelm Tham er kanalens nest eldste skip.
Denne
kanalbåten er oppkalt etter den eponyme industrimannen
og presidenten for
Husqvarna Vapenfabrik (1876-1911).
M/S Wilhelm Tham ble bygget ved Motala Werkstad spesielt for
å passe til slusene til Göta kanal.
Hun ble sjøsatt i 1912
Fartøyet rommer i dag 25 lugarer fordelt på tre dekk,
noe
som gir plass til rundt 50 passasjerer.
Salongen og spisesalen befinner seg på
midtdekket, det såkalte shelterdekket.
På øverste dekk, brodekk, finner vi det
overbygde akterdekket med fin utsikt.
Flott gammel båt |
Båter på veg ned slusene |
Båter som venter på tur. |
Båter som skal videre ned slusene |
På bobilparkeringen ble vi en natt og betalte 200 SEK før vi fortsatte siste delen av
Göta kanalen.
Göta kanalen.
Da vi satt i bilen for å kjøre dukket M/S Diane opp,
den har fulgt oss store delen av reisen langs kanalen
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar