fredag 1. juli 2022

Sommerferien 2022 - Göta kanal 4 - Tåtorp , Forsvik , Karlsborg og Borenshult

👈 Göta kanal 3 , Töreboda 👈

Trykk på bildene for å få de større!


Etter noen flotte dager i Töreboda tenkte vi å kjøre til Motala 
å besøke stedene og slusene på vegen.
Dette er en stekning på totalt 12 mil.
Første stopp blir

Tåtorp




Slusen i Tåtorp regulerer vannstanden for kanalstrekningen til Hajstorp 
og nivåforskjellen i slusen varierer avhengig av vannstanden i innsjøen Viken. 
Normalt er nivåforskjellen i låsen 0,2 meter.
Slusen er den eneste på Västgöta-delen som betjenes manuelt.
I Tåtorp var det ingen bro over kanalen før i 1953 
da den nåværende broen av hollandsk type ble bygget. 
Fra begynnelsen klarte en liten ferge å frakte over vannet, 
men den ble forlatt i 1933. 
Etter det var eneste sjanse for tørrskoet å krysse kanalen her å gå på sluseportene, 
inntil kanalselskapet med hjelp fra militæret kunne bygge den nåværende broen.

Tåtorp sluser

Forsvik



Det var i Forsvik byggingen av Göta kanal startet i 1811. 
Slusen sto ferdig i 1813 og ble innviet med stor pomp og pomp i oktober samme år. 
Forsvik er også rikt på industriminner. 
Her ble det bygget et støperi for kanalbyggingen 
og mange av jernbeslagene til kanalen ble støpt her. 
I havna nedstrøms slusen er det bygget en kran ved støperiet, 
og inne i slusen er det en støpejernsbro bygget i 1813. 
Det er Sveriges første jerntrekkebro og den er fortsatt brukbar. 
Normalt i åpen stilling, men stenger fortsatt ved spesielle anledninger.
Forsviks sluse er den største i Göta kanal. 
Den rommer 1000 kubikkmeter vann, mot vanlige 700 kubikkmeter.
Den har også den høyeste løftehøyden av enkeltslusene i hele kanalen, 3,5 meter.

Forsvik sluse

Bobilparkering like ved kanalen

Kanalens høyeste løftehøyde med enkeltsluse

Støpejernsbro bygget i 1813


Forvik sluse

Da kjører vi videre til Karlsborg en distanse på 11 kilometer.

Karlsborg

Karlsborg er ikke et klassisk sluseområde fordi det ikke er sluse der. 
Men det er inngangsporten inn til den vestlige delen av Göta kanal fra innsjøen Vättern. 
Her er en livlig havn med flere ulike restauranter og overnattingssteder å velge mellom.
 I sommerhalvåret arrangeres det også en lang rekke arrangementer i havna. 

Inngangen til festningen

Karlsborg festning er en av Sveriges største og best bevarte festninger. 
Den ligger på en odde i   Vättern som er Sveriges nest største innsjø, 
der Göta kanal løper ut i innsjøen.
Anlegget ble påbegynt i 1819 som et resultat av en ny svensk forsvarsstrategi
 etter tapet av Finland i 1809. 
Festningen ble planlagt som en hel by, 
og skulle foruten tropper kunne huse kongen, regjeringen, riksbanken og riksdagen i en krigssituasjon.
Det mest imponerende er den 678 meter lange forsvars- og kasernebygningen.
Byggeperioden var planlagt til ti år, men prosjektet tok i stedet 88 år. 
Festningsanlegget ble ansett ferdig i 1907, men på grunn av den lange byggeperioden, 
ble anlegget ikke fullført etter de opprinnelige planene, men justert hele tiden.
Karlsborg opphørte som krigsfestning i 1925.
En del av anlegget er i dag omgjort til festningsmuseum.
Begynnelsen på den 678 meter lange forsvars og kasene bygningen

Inngang til festningen museeum

Imponerende byggverk


Bygning på hele 678 meter lang



Flott sandstrand ved Vättern, men forferdelig langgrundt

Diana


M/S Diana er det yngste av rederiets 3 skip, 
bygget ved Finnboda-verftet utenfor Stockholm og sjøsatt i 1931. 
Det er 25 lugarer fordelt på tre dekk. 
Spisestuen og salongen finner du på shelterdekket
 og brodekket tilbyr et overbygd akterdekk med perfekt utsikt.

M/S Diana går gjennom gjestehavnen

Broen går opp mens Diana går gjennom broen og på veg til Forsvik sluse.

Etter å ha sett M/S Diana gå forbi var det å sette seg i bilen til neste 
destinasjon som var slusene i Borenshult.
En distanse på knappe 90 kilometer.

Borenshult


Borenshults slusetrapp er kanalens nest største med 5 sluser
 og en nivåforskjell på 15,3 meter og er et svært populært reisemål i Motala.
I sluseområdet er det en populær iskiosk og en restaurant rett over slusetrappa.


Her går broen til siden for passering.

Ikke mye klaring

M/S Wilhelm Tham er kanalens nest eldste skip.
 Denne kanalbåten er oppkalt etter den eponyme industrimannen 
og presidenten for Husqvarna Vapenfabrik (1876-1911).
M/S Wilhelm Tham ble bygget ved Motala Werkstad spesielt for å passe til slusene til Göta kanal. 
Hun ble sjøsatt i 1912
Fartøyet rommer i dag 25 lugarer fordelt på tre dekk, 
noe som gir plass til rundt 50 passasjerer. 
Salongen og spisesalen befinner seg på midtdekket, det såkalte shelterdekket. 
På øverste dekk, brodekk, finner vi det overbygde akterdekket med fin utsikt.

Flott gammel båt

Båter på veg ned slusene


Båter som venter på tur.

Båter som skal videre ned slusene

På bobilparkeringen ble vi en natt og betalte 200 SEK før vi fortsatte siste delen av
Göta kanalen.

Da vi satt i bilen for å kjøre dukket M/S Diane opp, 
den har fulgt oss store delen av reisen langs kanalen






👇 TRYKK FOR NESTE 👇 

Vi kjører videre til Borensberg, Bergs gästhamn, Norsholm, 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar