Ferien 2019 - Del 2 - Moseldalen
Etter noen dager i Moseldalen sto Rhindalen for tur.
Var innom mange småsteder før vi stoppet i
Sankt Goar og Camping Loreleyblick
TRYKK PÅ BILDENE FOR Å FÅ DE STØRRE!
Mange gamle slott og vinranker |
Sankt Goar
Mange sightseeingbåter |
Stor trafikk forbi Loreley klippen |
Burg Katz |
Burg Katz |
Mange bobiler på plassen |
Rhinen |
Loreleyklippen
Mange båter forliste her pga sterke strømninger og skarpe steiner på bunnen.
Rhinen er på sitt smaleste her (mellom Sveits og Nordsjøen.
Sagnet sier at de ble forført av vakre Loreley som lurte båter i døden med sin sang
Loreyleyklippen |
Forsvarstårnet "Ochsenturn" fra 1300 tallet |
På vegen oppover Rhinen ble det bare et lite stopp i Bacharach som vi besøkte sist
vi var i Rhindalen, Bacharach er forøvrig en flott lite sted med mye historie.
Bingen Am Rhein
Campinplatz Hinderburgbrucke |
Restene fra Hinderburg-broen som var en jernbanebro over Rhinen
mellom Rüdesheim og Bingen.
Broen fra 1915 var oppkalt etter feltmarsjal Paul von Hinderburg
som senere også ble president i Tyskland.
Broen ble bombet under 2. verdenskrig og aldri bygd opp igjen.
Campingplatz Hinderburgbrucke
|
Rüdesheim am Rhein
I Rudesheim slutter turen i disse 2 flotte dalene som bukter seg langs de store elvene
men kilometer med vinranker oppetter åsene og fjellsidene.
Sist vi var i Rüdesheim regnet det så vi hadde mye å ta igjen.
La oss inn på Campingplatz an Rhein,
en kjempeflott campingplass med et flott rent sanitæranlegg.
Oppdaget også at på lørdagskvelden skulle de arrangere "Rhein in Flammen"
Campingplatz am Rhein |
Vinranker foran bobilene |
Fikk en fin plass |
Turistbåter rett nedenfor campingplassen |
Eagle Tover (Adlerturm)
Når man går langs Rhinen fra campingplassen til sentrum og krysser jernbanelinjen
kommer man til et flott hvitt tårn.
Tårnet ble bygd på 1400 tallet ble kalt Ørnetårnet og var et hjørnetårn
til den tidligere byfestnngen Rüdesheims.
.Tårnet hadde også en tilleggsoppgave som var rapportering av isdrift på Rhinen.
Navnet Adlerturm kommer fra ar det var en restaurant der for noen år siden.
Tårnet i dag eies av en bank.
Johann Wolfgang von Goethe besøkte tårnet flere ganger |
Kjempestemning med levende musikk |
Drosselgasse |
Drosselgasse |
Seilbahn Rüdesheim og Niederwald-monumentet
Niederwalddenkmal er et stort og detaljrikt monument
som står øverst i en majestetisk trapp i en
park.
Monumentet er 38 meter høyt.
Det markerer grunnleggelsen av det tyske keiserriket etter den
fransk-tyske krig
Toppen ble bygget i 1871, og kalles ofte Germania.
Keiser
Wilhelm I la grunnsteinen i 1871.
For å imøtekomme de mange menneskene som ønsket å besøke
monumentet,
ble det i 1884 bygget en rack-og-pinion-jernbane,
forløperen til
dagens taubane,
som fraktet besøkende gjennom vingårdene til monumentet.
I 1954 kom taubanen og ble et like populært transportmiddel
- og et landemerke for byen.
Siden 2005 har besøkende tatt banen opp til
Niederwald-monumentet i større
og mer komfortable vogner.
I 2014 bikket de 35 millioner reisende med taubanene.
Nyt den spektakulære utsikten over gamlebyen på taubaneturen
opp til dette
interessante monumentet, som markerer foreningen av alle tyskere.
Fra køen |
Seiler over vinrankene |
På monumentets venstre side er en fredsstatue, mens krigens
statue er til høyre.
Krigens statue er til høyre |
Monumentes venstre side er en fredsstatue |
Sankt Jacobus
Ved markedsplassen lå en fin stor kirke som vi måtte inn å se på.
Inne fra kirken |
Gamle gullbelakte klenodier |
Gullbelgte klenodier |
Rhinen i flammer
Under oppholdet i Rudesheim ble vi klar over at på lørdagskvelden skulle de arrangere
Rhinen i flammer, passet fint for det var siste kvelden i Rhindalen før vi satte snuten nordover igjen.
Fyrverkeriet begynte kl 23:00, veldig tam begynnelse flere steder langs Rhinen,
før det tilslutt ved Bingen tok seg virkelig opp.
Artig å være med på.
Da var søndagen kommet og det var på tide å sjekke ut fra campingplassen.
Takk for oss , Wiedersehen Rudesheim :)
Da setter vi kursen nordover,
skal prøve å ta det rolig, ikke for lange dagsetapper.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar